Böner och lathet

2009-09-11 @ 00:19:02

I kvällär det Qader natten. Jag tänkte att jag skall försöka att be lite extra denna natt. Jag är verkligen ingen duktig person när det gäller att be.

Det finns människor som verkligen ängnar sig åt böner och håller sina bönetider och går upp troget till varje morgonbön.

Själv har jag jättesvårt att vakna på morgonen och många gånger så missar jag morgonbönen så att jag får ta igen den senare. Det är faktiskt riktigt uselt av mig då det faktiskt inte tar mer en några minuter att be denna bön.

Men jag är svag. jag brukar tänka på något som en vännina berättade för mig en gång att hon kände en kvinna som varje gång som hon fick sin kvinnliga period så satt hon och grät helt förtvivlat för att hon inte skulle kunna be under den perioden.

Men själv helt ärligt talat så känner jag en sådan lättnad att slippa att be alla mina böner när jag får den perioden…………….ja jag vet att jag är usel och väldigt lat.

Men jag tror inte att det beror på att jag inte skulle vara tillräckligt religiös……det vet förstås bara Allah….men jag tror att det hänger ihop med att jag inte gillar att ha för mycket rutiner de tråkar ut mig. Att måsta borsta tänderna varje dag är tråkigt men dock nödvändigt förstås om man vill behålla sina tänder. Detsamma gäller bönen att hela tiden måsta ha speciella tider att passa när det gäller att be tråkar också ut mig.

Men däremot när jag väl kommer till bönen så känns det jättebra och bönen får mig verkligen att känna en inre frid. Som en slags meditation som man hämtar styrka och kraft ifrån.

Och tänker man efter så är det faktiskt väldigt fantastiskt med bönerna för just i den stunden när du ber så har du direktkontakt med Allah.

Ja nu skall jag sluta att skriva här om bönen och faktiskt gå och praktisera den i verkligheten. Och till er alla som ber denna natt så önskar jag att ni får allt som ni önskar er och att alla era synder blir förlåtna.

Kommentera

