En muslimsk konvertits bekännelser (del 1)

Ibland så känns det som att jag måste komma från en annan planet. Jag tror att det är få personer som får så mycket uppmärksamhet som mig. Det går inte en dag när jag är utanför mitt hem som jag inte uppmärksammas.

Det finns alltid någon som ser eller hör mig, låt vara att mycket av denna uppmärksamhet är negativ och ofta bemöts jag av förakt. Men det finns även ljusa stunder, människor som är full av beundran och sällan glömmer människor mitt namn. Jag kan träffa människor som jag inte sett på tio år som kommer ihåg mig. Tyvärr är det inte alltid som jag gör det.

Inte kunde jag drömma om all denna uppmärksamhet den dagen för 24 år sedan då jag konverterade till islam.

16 år gammal träffade jag en man från Irak. Han var nio år äldre en mig. Han var världsvan han var allt som jag inte träffat på förut. Hans skratt var fantastiskt han skrattade ofta, särskilt åt sina egna skämt. Vid den här tidpunkten var han inte särskilt religiös och inte jag heller. Jag hade min tro på gud men den var ungefär som för många andra svenskar, en tro som man helst skulle behålla för sig själv. För att inte kunna bli betraktad som allt för religiös eller till och med kunna bli betraktad som lite galen. I alla fall så var det så i mina kretsar där jag umgicks.

Men jag tyckte om att diskutera religion och andra stora livsfrågor med honom. Det blev många nätter och många dagar där vi kunde sitta och diskutera i timmar. Och så plötsligt en dag så kändes det som att alla ”bitar” föll på plats.

Aha!!! är det det här som livet går ut på. Det var en omvälvande känsla. Men samtidigt så skapades en enorm rädsla…..Jaha och nu då???

Plötsligt så stod jag med en kunskap i min hand som jag inte kunde ignorera. Även om jag gärna ville.

One thought on “En muslimsk konvertits bekännelser (del 1)

Kommentera

