En muslimsk konvertits bekännelser (del 5)

Det har varit en lång och lärorik resa genom de här tjugofyra åren som jag har varit muslim. Och självklart så har det även funnits många positiva saker som övervägt de dåliga genom åren.

Jag har också träffat på väldigt många bra människor. Jag glömmer aldrig en rar liten dam som jag träffade på en gång vid en busshållplats när jag stod och väntade på bussen.

Den rara tanten berättade för mig att hon var nittioåtta år gammal. Hon berättade också och att hon nästan var helt blind men att hon fortfarande hade lite ledsyn kvar så att hon kunde se lite grann. Hon tittade på mig och sa ”har du redan börjat med storsjalen”. För så var det på hennes tid då fanns det fortfarande många kvinnor i Sverige som också bar sjal. När vintern kom så började man med ”stor sjalen”.

En annan positiv händelse som hände mig var när jag stod i en glasskön och väntade på att få köpa glass. Då kom det fram en kvinna till mig som sa ”jag måste bara få säga till dig att du är så vacker i din sjal”. Detta värmde verkligen.

Något annat som jag också tycker är positivt nuförtiden är att det blir mer och mer vanligt att se muslimska kvinnor arbeta med sina slöjor på.

Häromdagen så såg jag en kvinna med sjal som arbetade som busschaufför. Detta hade varit helt otänkbart bara för några år sedan.

Och samhällsklimatet håller på att förändras i takt med den allt större och ökande globaliseringen. Men även om vi har kommit en bra bit på vägen när det gäller frågor som rör främlingsfientlighet och rasism. Så tycker jag att det fortfarande återstår en hel del att arbeta med.

För fortfarande så känner jag av människors illvilja ute i samhället. Och det känns väldigt jobbigt att alltid behöva konfronteras med detta. För jag är ju jag med eller utan slöja. Och det gör fortfarande ont när människor är otrevliga eller när man blir diskriminerad ute i samhället.

Men något som känns positivt för mig är att jag känner mig väldigt trygg som muslim nuförtiden.

När jag var ung och ny muslim så kände jag mig mer osäker på mig själv som muslim. Detta bidrog till att andra människor ute i samhället hade större spelutrymme för att vara elaka.

Jag kunde helt enkelt inte försvara mig mot dessa olika angrepp som uppstod. Men det kan jag nuförtiden. Jag har lärt mig hur jag skall tackla olika situationer som uppstår på grund av min slöja och på grund av min konvertering till islam.

3 thoughts on “En muslimsk konvertits bekännelser (del 5)

  1. Postat av: Bahlool

    hehe..syrran fick höra det här med blåkulla av en liten flicka och hennes mamma skrattade..sen när de kom till vår butik var de hur trevliga som helst..men när de inte vet att du lyssnar..då säger de sånt..suck
    2009-06-19 @ 17:40:05
    URL: http://www.bahlool.se
    Postat av: Zaynab

    Salam syster! Tack för att du delar med dig av din konvertitberättelse så som du gör. Jag är med konvertit, och jag känner igen en hel del av sådant du berättar att du fått erfara. Må Gud belöna dig sis, ws
    2011-02-03 @ 23:18:37
    URL: http://www.zaynabsblogg.se

  2. Jag vill tacka dig och få säga hur mycket jag beundrar ditt mod. Inte bara ditt mod att stå emot förtrycket som finns i samhället utan även hur modigt det är av dig att öppet och ärligt berätta och dela med dig av dina erfarenheter. Det är otroligt inspirerande för mig och det ger mig också en sorts trygghet i att veta att det jag känner under min resa nu inte är något ovanligt och ”konstigt” att känna – trots att man känner att islam är så logisk och rätt för en själv. Tack än en gång och jag önskar dig all lycka. Må Allah bevara dig!

    1. Hej Maria:) Tack så mycket för din fina kommentar den gick rakt till mitt hjärta. Det glädjer mig verkligen att du känner lite stöd utav min konvertit berättelse. Det är lite det som har varit min mening att få dela med mig till andra om mina erfarenheter som muslim och konvertit. Att det inte alltid är en helt lätt väg att välja och stå upp för en åsikt som inte delas utav andra i ens omgivning.Det väcker många känslor som man som konvertit måste bära och hantera. Och det är lätt att man känner sig konstig och annorlunda och ensam i den nya situationen som man befinner sig i. Genom åren så har jag träffat på många olika slags människor som har konverterat till islam.Och alla dessa har beskrivit en liknade process som jag har gått igenom. Så det du känner är helt normalt.

      Jag vill också tacka dig för att du tog dig tid att skriva en kommentar till mig. Det betyder mycket att få respons.

      Och jag önskar dig verkligen lycka till i livet och må Allah alltid bevara dig.

      Med vänliga hälsningar annokas

Kommentera

