Ensamna tanter och gubbar med för den delen

Satt på bussen idag och fram kommer en liten tant. Tanten sa kan jag få sitta där du sitter. Jamen visst varsågod sa jag.

Jo du förstår började den gamla tanten jag har så svårt att gå och min man har nyss dött och jag har köpt blomjord så jag fick gå sakta sakta.Hon tittar på mig och klappar mig på armen och säger: Men jänta vad du pratar bra svenska du är så duktig…..öhh jaaa tack. Tanten pratade och pratade och jag tror att vi åkte sju minuter tillsammans. Och jag fick nog reda på hela hennes livshistoria.

Ensamma tanter(och gubbar med för den delen) inte visste jag att det fanns så många ensamma människor här i vårt samhälle.

När jag gick en röda kors utbildning för ett par veckor sedan så satt jag vid ett bord tillsammans med tre rara gamla tanter. Varav den äldsta damen var åttio år. Vi satt och pratade om röda korsets aktiviteter som de har för de gamla här i Skåne. Som till exempel promenader eller samtal och sällskap för de gamla.

Jag frågade tanterna vid mitt bord men stämmer detta verkligen att det finns så många ensamma gamla människor i Sverige. Tanterna sa tyvärr så stämmer det. Många gamla människor här i Sverige är så ensamma att de inte ens har barn som kommer och hälsar på dem.

Det känns så sorgligt och ledsamt att tänka på alla dessa stackars ensamma människor som finns runt omkring oss. Människor som bara träffar på någon främling på bussen och som då tar chansen att få prata av sig.

Tänker på alla dessa olika slags människor som man möter ute i sitt liv. En del flyktiga möten. Vissa av dessa människor som man möter ser man kanske bara en gång i sitt liv andra människor lite oftare. Människor som är på samma livsresa som man själv är på.

2009-05-26 @ 19:26:25

Kommentera

