Fast jag slår inte en irakisk kvinna som jag kände en gång i tiden

2011-05-31 @ 19:54:44 Har lite svårt att få ihop tankarna idag. Har mycket att tänka på bland annat min lilla ”gullunge” som fyller 13 år på lördag. Och sedan sonen som tar studenten om två veckor.

Först skall det planeras kalas till min sista lilla tonåring här i huset. Och det är mycket som behöver förberedas till studenten också. Problemet är att jag är lite av en perfektonist. Jag kan inte ha kalas med målet än att ha det bästa.

Till exempel är det barnklas så måste det finnas ballonger, fina dukningar och fiskedammspåsar med godis osv. Likaså med studenten jag vill ha ballonger men jag vill att de skall matcha till dukningen.

Det är jobbigt att ha en sån personlighet ibland. Men en utav mina vänner sa till mig en gång ”det är så perfekt att gå ut och grilla med dig för du har verkligen allt som man kan tänkas behöva på en grillning och mer där till, man behöver aldrig vara orolig att det till exempel skall fattas salt”.

Fast jag slår inte en irakisk kvinna som jag kände en gång i tiden. Hon var helt otroligt organiserad och förutseende. I bilen så hade hon en ”färdig” kartong med allt som man kunde tänka sig behöva till en utflykt eller till en grillning. Där fanns ketschup, servetter, salt och peppar och plåster, porslinstallrikar, bestick och glas och annat som ständigt stod i bilen under hela sommaren. Hon bara fyllde på kartongen efter varje utflyckt. Väldigt städat och rent. Och dessutom så hade hon alltid med sig en stor gryta med nykokt varm ris till våra utflykter. Jag undrade alltid hur denna kvinna bar sig åt och jag var mäkta imponerad.

Samma kvinna förundrade mig också när hennes små söner inte bara drack en vällingflaska åt gången. Utan hon kokade en stor kastrull och pojkarna drack 2- 3 stycken flaskor på raken. Helt otroligt har aldrig sätt något liknande:).

Kommentera

