Kastsystemet och bajsplockarna i indien (del 2)

2010-07-12 @ 22:19:44

En utav de värsta dokumentärer som jag någonsin sett handlar om bajsplockarna i Indien. Det är så ofattbart att förstå att vissa människor lever under en sådan total misär.

I många städer och byar i Indien – även huvudstaden New Delhi – anlitas de ringaste av de kastlösa, kallade valmikis, att arbeta för en spottstyver. De anlitas bara för att gräva sig ner i tilltäppta avlopp,för att handtorka toaletter och för att som sitt dagliga arbete med bara händerna frakta bort mänsklig avföring – vackert omdöpt till ”nattens mylla”.

Detta trots att torrdass och manuell avfallshantering varit förbjudet i lag i Indien sedan 1993.

Tidigt på morgonen börjar Santra att för hand tömma latriner, torr-toaletter, hos några familjer i byn Akiya Dev i distriktet Ratlam i Madhya Pradesh i Indien. Avföringen samlar hon i en liten korg. Till sin hjälp har hon bara en kvast och en liten skrapa.

– Jag tömmer toaletterna hos fem hushåll per dag, berättar Santra.

Det måste göras tidigt om morgnarna, helst ska ingen i byn behöva se latrintömmarna. När Santra går genom byn döljer hon sitt ansikte. Hon tillhör daliterna, en stor grupp människor som fötts utanför de fyra stora grupperna i kastsystemet.

Det är inte ovanligt att Santra bokstavligt talat måste krypa i bajset för att komma åt. Ibland måste hon använda händerna. Sedan bär hon korgen ut ur byn, till en avstjälpningsplats. Hon måste gå flera vändor för att få med allt.

Skador och sjukdomar
Santras fingrar är stela och svullna och avföringen, som ofta droppar igenom korgen, ger frätskador och allergier. Andra vanliga sjukdomar är astma och leversjukdomar. Att vara latrintömmerska är en kränkande och motbjudande syssla att utföra och Santra får inte betalt i pengar. I stället får hon några bröd samt vete i ersättning.

”Garima” betyder värdighet
Enligt indisk lag är det förbjudet att ha den typen av toaletter som kräver manuell tömning, men risken att bli dömd är liten och böterna är låga.

One thought on “Kastsystemet och bajsplockarna i indien (del 2)

  1. Postat av: Hanna

    hej, jag har ett arbete om kastsystemet och undrar vilken dokumentär det var för skulle vilja se den:)
    2010-10-19 @ 20:11:11
    Postat av:

    Hej Hanna!:)

    Det var länge sedan som jag såg dokumentären. Men jag har försökt att googla upp den till dig. Men jag hittar tyvärr inte dokumentären. Jag försöker att komma ihåg vilken kanal det var. Men du kan försöka att prova och se om du kan få fram den på kunskapskanalen svt play.

    mvh annokas och lycka till med ditt arbete i skolan:)
    2010-10-19 @ 23:14:46
    Postat av: AJ

    Jag har letat efter vissa uppgifter om Indien och kastsystemet. Hittade då till din blogg och upptäckte att du hej vilt kopierar texter från andra sidor och sen utger dig för att vara den som skivit. Uppge källorna eller radera dina inlägg!
    2011-01-23 @ 09:17:48
    Postat av:

    Jag har svarat dig Aj i ditt inlägg om rosengård. Läs svaret där.

    OCH jag utger mig inte för att det är JAG som har skrivit texterna.Det har jag aldrig påstått.

    Det är din egen TOLKNING om saken.
    2011-01-23 @ 19:00:22

Kommentera

