skillnad på läkare….

2010-01-13 @ 17:50:42

Det är verkligen skillnad på läkare och läkare min stora son har astma som han har haft sedan han var tre månader gammal. Han hade svår astma som liten och vi tillbringade ungefär 2 veckor per månad på akuten med honom för att han skulle få medicinering. För att inte tala om alla endlösa nätter med ett bärande och konkande när han hostade och hade andnöd han hade även falsk krupp som inte gjorde saken bättre.

Men med tiden som han blev äldre så blev astman bättre och bättre och det räckte som regel med förebyggande mediciner. Så har det varit de senaste åren han har inte ens tagit förebyggande medicin då han tyckt att han inte behövt det (även om jag tyckt något annat).

Men nu de senaste två månaderna har han kraftigt försämrats i sin astma jämfört med de senaste åren. Han har haft svår andnöd och hostat och kräks slem. Han har suttit på kvällarna och haft andnöd….. jag har sagt till honom ”nu åker vi in till akuten”……………….men sonen har inte velat gå till akuten utan han har hela tiden sagt vi tar det imorgon istället….. sedan har sonen känt sig lite bättre och så har det fortsattt i flera veckor.

Men jag beställde tid till hans läkare på vårdcentralen. Sonen fick gå dit själv då jag själv var sjuk den dagen och inte kunde följa med honom dit. Väl där på vårdcentralen så fick han träffa en läkare som nästan inte kunde ett ord svenska( en inhyrd läkare) så min son kunde inte göra sig förstådd och förklara sin sjukdomshistoria. Läkaren skickade hem honom med en flaska hostmedicin. Jag blev väldigt upprörd astma kan snabbt leda till ett livshotande tillstånd om man inte får behandling i tid. En vännina till mig berättade om hennes vänninas man som dog i astma för att ambulansen kom för sent.

Varken jag eller min son tycker om att uppsöka läkare i onödan men när man väl går till läkaren så vill man kunna bli förstådd och bli ordentligt undersökt och få den hjälp som man behöver.

Men jag ringde iallafall och bokade en ny tid till honom men den här gången till en privat läkare…. jag känner inget förtroende för läkaren på vårdcentralen som min son först gick till.

Min son fick iallafall tid hos privatläkaren……läkaren mätte hans andning med en peffmätare (speciellt instrument för att mäta lungfunktionen hos astmasjuka) detta visade att han fått tillbaka sina astma och läkaren skrev ut mediciner astmasprayer till honom som han skall ta i akuta och i förebyggande syfte.

Jag nämnde till läkaren att min son hade fått hostmedicin utskriven för hans astma på vårdcentralen…läkaren blev väldigt förvånad och sa att hostmedicin verkligen inte har någon som helst funktion på en astmatiker.

Som sagt det är verkligen skillnad på läkare och läkare och enligt mina personliga erfarenheter så brukar som regel privatläkare vara mera engagerade i sina patienter än läkare på allmännyttiga vårdanrättningar som exempelvis vårdcentraler.

One thought on “skillnad på läkare….

  1. Postat av: Torun

    Man kan undra om läkaren har fått sin examen via postorder eller har köpt sin examen… Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd kanske skulle komma på besök hos läkaren som skrev ut hostmedicin till en astmatiker.

    Läkaren kan göra allvarliga fel innan någon agerar. Känner man inte sin patient, då har man som läkare ansvar för att fråga om dennes anamnes = vilka slags besvär han eller hon har och hur länge han eller hon har haft det.

    Språkförbistringar är ett stort problem om man ska behandla patienter vid olika sjukdomstillstånd. Bristen på läkare inom sjukvården gör att det finns de läkare som slinker igenom och inte prövas innan de får en läk.leg..

    Jag har själv stött på danska läkare som inte har kontrollerat att deras patienter har förstått deras svenskdanska. Patienter har då vänt sig till undersköterskor eller sjuksköterskor för att de ska förklara vad läkaren har sagt och det har inte arbetsgivarna tagit under beaktande när de har gjort anställningar.

    Jag hoppas den andra läkaren som skrev ut astmasprayer undersöker saken mer, i alla fall noterar det i din son journal.
    2010-01-17 @ 19:12:04
    Postat av:

    Hej Torun!

    ”Man kan undra om läkaren har fått sin examen via postorder eller har köpt sin examen…” ja eller hur det kan man verkligen undra hmmmmm

    annokas
    2010-01-17 @ 20:40:53

Kommentera

