Som muslim så ser jag inga motsättningar med att fira jul

Sitter här helt lugnt och bara kopplar av. Jag och familjen är bjuden hem till en väninna för att fira jul tillsammans imorgon. Det skall verkligen bli jättekul.Som muslim så ser jag inga motsättningar med att fira jul. Vi tror ju också på Jesus och jag är gärna med och firar hans födelsedag.

Jag vet att många muslimer inte tycker (eller tror) att det är okej att  man firar jul. Men jag tror att är man stark i sin egen tro så känner man sig inte hotat utav andras traditioner och religioner. Utan då kan man vara med och glädjas åt varandras högtider. Så länge traditionerna inte är direkt  haram (förbjudna handlingar) förstås.

Att dela en julmiddag med sin granne och få en julklapp och för att sedan sitta och spela spel tillsammans efter maten. Jag kan inte se några motsättningar eller förbjudna handlingar i det.

Det känns så bra att ha kommit till en nivå i sitt liv där man känner sig helt trygg med sin religion.  Och till en nivå där man inte bryr sig om vad andra tycker och pekar med sina moralpinnar.

Nu kommer jag antagligen få en del kommentarer från just dessa harampoliser;). Men vad innebär det egentligen att vara en muslim. Att vara muslim innebär att man skall visa sina medmänniskor barmhärtighet. Hur skall man kunna  bygga broar mellan människor om man vänder varandra ryggen. Och själv tror sig vara och veta bäst. Vill man påverka andra människor i rätt  riktning så måste man själv föregå med gott exempel.

Man kan inte bo i ett samhälle och helt avskärma sig från dess människor och dess samhällets kultur. Det går inte att göra det. Men däremot så kan vi sträcka fram våra händer och visa varandra medmänsklighet och förståelse.

Och när Eid (muslimernas ”julfirande”) kommer. Varför inte bjuda in dina grannar och visa det fina och vackra i vår religion.  Föregå med gott exempel. Hur skall man nå sina medmänniskor om man sitter och muttrar och skriker haram hela tiden. Jag tror inte att man kan få en enda människa att bli intresserad utav islam på det sättet. Tvärtom så bygger det upp ännu mera utanförskap mellan människor.

Jag känner mig nog lite extra kärleksfull idag. Det är nog julen som får mitt hjärta att klappa lite extra;).

En annan sak som jag tänkte på idag. Gick omkring och filosoferade för mig själv. Vad händer när alla mina barn har flyttat hemifrån ”kommer jag att sitta här helt i min ensamhet då”.

Men då fick jag en sådan fin tanke, ”jag kommer ju aldrig att någonsin kunna att bli helt ensam”. För att hur ensam jag någonsin skulle kunna bli så kommer jag aldrig att vara det. För att Allah finns ju alltid här vid min sida. Det känns väldigt fint med den tanken.

Nej nu så vill jag önska er alla en riktigt  god jul:). Hoppas att ni får ha det en fin dag med era nära och kära.

4 thoughts on “Som muslim så ser jag inga motsättningar med att fira jul

  1. Min kära vän, fira på och njut av livet. Vi är utomlands och har firat att vi kan vara hela familjen tillsammans, julen är förbi och idag firas det nya året 2012. Jag önskar dig allt gott och massor av glädje, hälsa familjen och ta hand om dig. Gott Nytt År. Amina

    1. Tack kära Amina:) detsamma till er. Roligt att ni är samlade hela familjen det är en ynnest att få vara det nu när barnen är stora. Ta hand om dig nu och passa på och koppla av på din semester.

      Saknar dig många kramar annokas

Kommentera

