Svar på en fråga.

 En fråga från Maria (Länkar till mitt inlägg här nedan Ja idag var det dags igen.)

Tryck här till länken 2012/12/04 kl. 11:37 f m

Om någon står och stirrar på mig så blir min automatiska reaktion att le och säga hej med en nyfiken ton såsom ”är det något som du vill fråga?”. Jag bär nu inte slöja och så men jag har haft människor som tittat på mig väldigt mycket då jag ser lite annorlunda ut jämfört med andra svenskar som är väldigt ljusa i sig. Jag är halv svensk halv portugis men många har svårt för att liksom se vilken nationalitet jag har. Jag kan egentligen välja vilken jag själv vill va ;) Men det jag ville komma fram till var om du någonsin gjort så som jag brukar och hur har reaktionerna varit då?

Mitt svar;

Hej Maria:)tack för att du delar med dig utav dina erfarenheter verkligen jättegulligt utav dig:).

Jag har fått fundera lite på din fråga;).
Det har hänt många gånger(speciellt förr om åren) att jag har frågat tillbaka och undrat om det är något som den personen undrar över. Och många gånger så har människor spontant börjat på att prata med mig och frågat om varför jag har slöja och varit uppriktigt intresserade utav mig som person och om islam. Ibland med kanske för personliga frågor som man kanske inte direkt känner för att diskutera med människor som man inte känner.
Men jag har ändå försökt att vara tillmötesgående och vänlig tillbaka.

Men i andra fall som i exemplet här ovan så känner man aggressioner och hot från personen ifråga. Och då blir jag oftast mer på min vakt. Dels för att jag faktiskt har blivit påhoppad och hotat handgripligen utav den här sortens människor. Och dels för att jag inte gillar konflikter med andra människor.

Men det har hänt många gånger när jag har blivit påhoppad av människor att jag har blivit arg och svarat tillbaka. Och då har det blivit diskussioner men sällan så har det hjälpt att diskutera med såna människor. De har redan en förutbestämd åsikt och en förutfattad mening. Oftast är det människor som är djupt inskränkta och rasistiska och som inte kan se utanför ramarna. Så jag har lärt mig att inte lägga min energi på såna människor för att försöka att få dem att förstå.

Och numera så kan jag nog säga att jag är mera restriktiv att dela med mig om mig själv till människor som jag inte känner för att göra det till. För att jag känner att jag inte har någon skyldighet att göra det. Jag hoppar ju inte själv på människor på gatan för att påpeka deras klädsel eller deras religiösa eller politiska uppfattning. Eller för att jag tycker att de ser konstiga ut. Visst händer det att även jag tittar på andra som ser annorlunda ut. Men det behåller jag för mig själv;). Ibland så har jag känslan av att det är mera legitimt att hoppa på en muslim. Människor som aldrig skulle hoppa på(eller kanske tränga sig på är ett mer passande uttryck) andra människor tycker att det är helt legitimt att göra det mot en muslim. Jag vet inte varför kanske beror det på att man tänker att en muslim är avhumaniserad på något sätt. Ungefär såsom judarna blev behandlad under Nazityskland.
(Det blev lite långt det här ett intressant ämne;).

MVH annokas

4 thoughts on “Svar på en fråga.

  1. Tack så mycket för ditt svar! Det var ett riktigt intressant ämne och du tog upp något som jag faktiskt inte tänkt på! Jag har inte tänkt på att bara för att man har slöja eller ser annorlunda ut så är det legitimt att spränga en individs integritetszon. Speciellt när det gäller slöja. Jag själv bär inte slöja än men jag tänker göra det så fort jag läst färdigt koranen. Tack än en gång för att du delar med dig! Det hjälper mig mycket för att jag mentalt ska få styrka och även på ett konstigt sätt så känner jag att din blogg finns som ett stöd för mig – jag är inte den enda som vill konvertera och upplever allt jag upplever.

  2. Hej Maria:) det glädjer mig att jag kan beröra andra genom att dela med mig av mina tankar och erfarenheter. Och det glädjer mig att du känner att det hjälper dig lite:).

    Dina kommentarer berör mig också och jag förstår(tror jag iallafall) lite grand vad du går igenom just nu. Jag vet inte riktigt hur gammal du är och hur länge som du har varit eller håller på och bli muslim(och du behöver självklart inte svara på det;)). Men när jag läser din kommentar här ovan så fastnade jag speciellt på det här med slöjan som du gärna vill sätta på dig när du studerat färdigt om islam.

    Och jag känner att jag skulle vilja ge dig ett råd som en syster i islam. Och det är att gå lite långsamt fram. Att låta saker ta den som det tar. Och att man kan vara en bra muslim på så många olika sätt. Slöjan är ett påbud som finns i koranen och självklart så är det en viktig fråga att ta ställning till. Men det är inte helt lätt att bära slöja i vårt samhälle med alla krav från alla håll som man måste orka bära.

    Själv så ångrar jag inte att jag bär slöja. Det har gett mig mycket men jag också fått betala ett högt pris för det.

    Mvh annokas

    1. Tack för ditt svar! Nej jag förstår hur du menar med att ta det långsamt. Som sagt så är jag dålig på att uttrycka mig kort och tydligt och jag ville inte gå in på hela min livshistoria. Även om min kommentar får en att uppleva att det går fort fram så vill jag bara tillägga att jag vill ta det i en naturlig och tålmodig takt. Det går naturligt men jag tycker att där är mycket jag måste lära mig och ”förbättra” hos mig själv innan jag tex. börjar använda hijab. Man ska börja med den inre hijaben som vi brukar säga – därför använder jag inte hijaben än och därför har jag faktiskt valt att vänta med att säga trosbekännelsen och ta det steget för att konvertera.

      Jag ville bara svara lite på din fråga så att du kanske inte kännr att du är orolig för min skull eller att du kanske har fått fel uppfattning om mig och min resa 🙂 Men jag vill tacka dig än en gång och tack för att du är ärlig och så hjälpsam!!

      1. Hej Maria:)uppfattar dig som en reflekterande och förståndig person;). Och jag vill verkligen önska dig lycka till på vägen:).

        Mvh annokas

Kommentera

