Självkänsla inte alla människor givet.

När min äldsta dotter var liten så brukade hon säga.

”Mamma först så älskar jag Allah

och sedan så älskar jag dig mamma

sedan så älskar jag pappa

och sedan så älskar jag mina bröder

(lillasyster fanns inte än)

Och sen mamma så älskar jag mig själv”

Och i mitt modershjärta så kände jag mig så stolt. Att mitt barn fått möjligheten att få känna sig älskad för den som hon är. För att en bra självkänsla är någonting som man bara kan få genom andra människors kärlek.

 

*ETT BARN SOM KRITISERAS LÄR SIG ATT FÖRDÖMA

 

*ETT BARN SOM FÅR STRYK LÄR SIG ATT SLÅSS

 

*ETT BARN SOM HÅNAS LÄR SIG BLYGHET

 

*ETT BARN SOM UTSÄTTS FÖR IRONI FÅR DÅLIGT SAMVETE

 

*ETT BARN SOM UPPMUNTRAS LÄR SIG FÖRTROENDE

 

*ETT BARN SOM MÖTS MED TOLERANS LÄR SIG TÅLAMOD

 

*ETT BARN SOM FÅR BERÖM LÄR SIG UPPSKATTA

 

*ETT BARN SOM FÅR UPPLEVA RENT SPEL LÄR SIG RÄTTVISA

 

*ETT BARN SOM KÄNNER VÄNSKAP LÄR SIG VÄNLIGHET

 

*ETT BARN SOM FÅR UPPLEVA TRYGGHET LÄR SIG TILLTRO

 

*ETT BARN SOM BLIR OMTYCKT OCH KRAMAT LÄR SIG KÄNNA KÄRLEK

En   kvinna som bar ett barn vid sitt bröst sade:
”Tala till oss om barnen.”

Och han sade:
Ert barn är inte era barn.
De är söner och döttrar av Livets längtan efter sig själv.
De kommer genom er men är inte från er.
Och fastän de lever hos er, tillhör de er ändå inte.

Ni kan giva dem er kärlek, men inte era tankar, ty de har sina egna tankar.

Ni kan hysa deras kroppar men inte deras själar.

Ty deras själar dväljs i morgondagens hus, som ni inte kan besöka, ens i era drömmar.

Ni må sträva att efterlikna dem, men sök inte att göra dem lika er.

Ty livet vänder inte tillbaka och dröjer inte hos den dag som har flytt.

Ni är de bågar, från vilka era barn skickas ut som levande pilar.

Bågskytten ser målet på det oändligas stig och Han böjer dig med sin makt för att Hans pilar skall gå snabbt och långt.

Låt dig i glädje böjas i Bågskyttens hand.
Ty liksom Han älskar pilen, som flyger, älskar Han också bågen, som är stadig.

av Khalil Gibran ur Profeten

Kommentera

