Första dagen på ramadan avklarat.

Det gick men det var tufft. Jag var helt färdig på kvällen. Men idag så verkar det som att det går lite bättre. Klockan är visserligen bara (snart) sju på kvällen. Men jag har fixat maten så att den är färdig skall bara baka en kaka till efterrätt.

Har hört att det finns vissa imamer som säger att man kan bryta fastan efter närmaste europeiska land så att man får kortare tid att fasta. Får ta reda på lite mera om det. Men än så länge så går det. Allah är barmhärtig och som sagt det är ens strävan och religiösa tro som är det viktiga.

Allah känner oss mycket bättre än vad vi själva gör. Han vet vad som finns i våra hjärtan och vad vi bär i våra innersta tankar. Vi kan bara hoppas att Allah är nöjda med oss i vår strävan efter hans förlåtelse och barmhärtighet.

4 thoughts on “Första dagen på ramadan avklarat.

  1. Ramadan Kareem!!! Salam syster! Hoppas att du mår bra och att allt är väl med dig!

    Skönt att höra faktiskt att det inte bara bara var jag som hade lite ångest och kände nervositet inför månaden Ramadan och fastan! Detta är min första fasta inshallah som jag gör under månaden Ramadan. Jag fastade tre dagar innan som test och förberedelse inför fastan. Men trettio dagar känns lite skrämmande faktiskt och jag vill verkligen inte heller att det blir trettio dagar där jag bara avstår från dryck och mat. Jag hoppas på spirituell utveckling och stärkt disciplin och tro. Känns lite som om jag vill med månaden Ramadan växa upp och bli mer mogen muslim. Men det är svårare än jag trott. Inshallah Gud skänker mig styrka och tålamod så att jag kan finna energin att ta tag i mitt lärande. Hamdollilah jag har klarat två dagar och känner redan hur jag tänker annorlunda osv. Inshallah må Gud hjälpa mig att förhindra allt som bryter min fasta.

    Må Gud acceptera alla dina goda gärningar under månaden och må Gud acceptera och komma ihåg din fasta!! 💕💕

    Kram Maria!

    1. Salam Maria:)ett litet kort svar;) fastan gör mig trött idag. Min allra första ramadan inföll sig också precis mitt under sommaren (för sådär 28 år sedan;). Det var tufft att börja sin första ramadan så. Jag bodde uppe i norrland då så totalt så hade man ca 1,5 timme att äta o dricka innan solen gick upp.Så jag förstår dig inte lätt att börja fasta mitt under sommaren.
      Tänker var snäll mot dig själv du är jätteduktig och gör så gott du kan. Allah vet vad vi bär inom oss i våra hjärtan. Man måste få växa in i religionen. Man kan inte göra allting rätt precis på en gång. Muslimska barn får växa in i religionen öva sig på att fasta halva dagar osv.
      Vi konvertiter får så att säga hela religionen på en och samma gång;) samtidigt och då kan det bli lite överväldigande med 30 dagars fasta;).
      Gör ditt bästa och skulle du inte klara av att fasta varje dag så var ändå jätteglad och stolt över dig själv de dagar som du klarar av att fasta.
      mvh annokas

      1. Salam! Tack så mycket för dina fina ord! Må Gud acceptera din fasta och din goda omtanke och stöd till mig! Fastan har hamdolilah gått jättebra inshallah. Nu har jag fått avbryta eftersom jag både fått urinvägsinflammation och hallonvecka. Inte kul menmen. Jag saknar fastan – har varit utan den i 3 dagar! Det med att konvertiter får ta hela religionen på en och samma gång är sant. Man pratar om att när man konverterar så försvinner alla ens synder och det är som om man är på nyttfödd men snabbt så glöms det bort när man talar om praktiska islam. Hade någon haft så höga förväntningar på en 5 månaders bebis? Nej knappast. Värsta är när man är duktig och lär sig något snabbt och snbbare än förväntat så glömmer andra igen att man bara är nybörjare. Det inte lätt detta men inshallah vi får våra belöningar både i detta liv och i nästa. Jag har iaf fått äran att få ta emot Guds vägledning och få gå den raka vägen. Jag hoppas bara att jag gör Gud nöjd och att jag behandlar Islam väl.

        Ramadan Kareem än en gång!!! Inte mycket kvar nu 🙂 Hoppas att fastan fortsätter att gå bra för dig. Du är också jätteduktig som är så stark i din tro och som trots alla motgångar, stora som små, fortsätter att vara så positiv och omtänksam.

        Med vänliga hälsningar Maria

      2. Salam Maria:) vill bara säga att du skriver så fint tack så mycket för ditt stöd och din uppmuntran det värmer. Önskar dig en fortsatt bra ramadan.Tycker att det är intressant det här som du pratar om förväntningar på nya muslimer(och även gamla;). Vill gärna återkomma till det och dela med mig lite utav min erfarenheter. Så fort jag har lite mera energi att skriva. mvh annokas

Kommentera

