Jag kallar det för dold diskrimenering.

En tur in till FK för att hämta lite blanketter. Möttes där av en väldigt sur och otrevlig handläggare. Och jag kunde känna den här outtalade diskrimeneringen pga slöjan. Personerna ifråga kan ju inte säga rakt ut på sitt jobb (om de vill behålla sitt jobb;)) att de hatar och avskyr personen framför sig i det här fallet en muslimskt konvertit med slöja på. Men däremot så kan de bete sig snorkigt och otrevligt och nonchalant allt för att visa hur illa de tycker om än som person.  Jag kallar det för dold diskrimenering.

Och det är faktiskt det svåraste att råka ut för. Öppen fientlighet är mycket lättare att hantera. För att då kan man ge svar på tal om man vill. Det finns någonting konkret att gå på. Men när det gäller dold diskrimenering så är det lite svårare. Det är klart att man blir ledsen när människor är elaka oavsett orsak. Personliga personanagrepp är som sagt väldigt personligt och det riktar sig specifikt till dig som person.

Jag har genom åren lärt mig en slags taktik när jag råkar ut för såna här situationer. Först så försöker jag att vara väldigt korrekt och nästan lite övertrevlig tillbaka. För att på så sätt ”tvinga” personen ifråga att rätta till sitt beteende. Det är svårt att vara otrevlig mot en person som är trevlig tillbaka. Men funkar inte det så försökar jag att ignorera personen och situationen ifråga(även om jag känner mig arg). Men jag väljer ändå att  strunta i det för att jag helt enkelt inte tycker att dessa personer är värda  att ta min energi.

Men det finns tillfällen när jag inte kan eller vill låta saken bero. Då blir jag helt enkelt tvingad att vara otrevlig tillbaka eller sätta personen ifråga på sin plats. Idag råkade jag ut för en sån situation.

Jag har väldigt svårt när man blir diskriminerad utav myndighetspersoner. Därför att man är i en utsatt situation. Mannen på Fk var som sagt väldigt otrevlig så jag valde att ge svar på tal. Så jag sa med en kylig kommentar ”NI verkar vara väldigt stressad här BORDE ni inte vara lite mera serviceinriktad”. FK mannen backade direkt blev först helt mållös;) och sa sedan med en ursäktande röst ja… du kanske har rätt sedan blev han betydligt ”trevligare”. Mitt svar på tal var kanske lite ”snällt” den här gången;) men  jag uppnådde mitt syfte och jag försöker ändock att vara så civiliserad som jag kan;). Inte mera våld än situationen kräver;).

 

 

 

 

4 thoughts on “Jag kallar det för dold diskrimenering.

  1. Salam Aleyikum!

    Detta du berättar om har hänt mig också, och alltid av personer som borde vara professionella!!! Dem är på jobbet och bemöts av mig med slöja och svensk. Jag försöker också vara supertrevlig och charmig både för att tvinga dem att inte vara sura samt för att ha ryggen fri. För då har jag inte gjort något för att ”medvetet” provocera dem. Det har hänt mig på banken och faktiskt när jag tolkat för en sjuksköterska till hennes patient. Det är så löjligt att den sistnämnda ska låta sina personliga åsikter påverka arbetsrelationen. Jag blir så förbannad. Men jag blir samtidigt så chocka och irriterad att jag blir nästan handlingsförlamad. Jag har haft slöja i bara 1 månad nu så jag har inte riktigt ”vant” mig vid såna här situationer och därför så tänker jag inte så snabbt än utan min försvarsmekanism är att vara snäll,snäll,snäll och skånsk med min skånska brytning för att visa på att ”JAG ÄR SVENSK MEDBORGARE SOM DIG = jämlik”. Men många gånger har jag tänkt på det och jag vill verkligen svara. Speciellt åt kvinnan på banken som jag går till för att ge god service – med mina pengar!! Det lustiga är att min kusin som inte är muslim var med mig andra gången och der var hon som påpekade själv hur otrevlig bankkvinnan var. Sinnessjukt.

  2. Salam Maria:) jag blir ledsen när jag läser din kommentar. Det känns verkligen så tråkigt att man skall bli behandlad på det här sättet. Och jag kommer så väl ihåg den första tiden som jag hade slöja. Hur dåligt och illa som jag blev bemött. Och kanske också ”chocken” på något sätt över andras beteenden. Från att ena dagen hade varit som vem som helst;) till att bli diskriminerad andra dagen. Allt detta på grund av en slöja på huvudet.
    Det som verkligen har förvånat mig genom åren är att det man minst skulle ana så finns de värsta rasisterna och den största intoleransen tex hos läkare.
    Jag tror aldrig att man vänjer sig med den här diskrimineringen. För det gör fortfarande ont när människor är elaka och behandlar än illa. Men man lär sig att hantera situationerna bättre med tiden. Mitt råd till dig och till andra som befinner sig i samma situation är att säg ifrån om det känns och blir för mycket. Jag har märkt att oftast så backar personer då. Så länge de känner att de har makt(ungefär som mobbare beter sig gentemot offret)(och det här är mobbning av allra högsta grad). Visar man sig svag så försöker de att utnyttja situationen. Så tyvärr så hjälper det oftast inte att vara snäll mot såna här personer är min erfarenhet.
    Sedan kan man och orkar inte heller 😉 att gå omkring och vara offensiv hela tiden. Speciellt när det inte ligger inom ramen för ens personlighet. Men för ens självbevarelsedrift och överlevnad så har man inget annat val ibland.
    Sedan så är det en stor tröst för mig att Allah finns och att alla kommer att få vad de förtjänar. Och för varje prövning så får vi också hazanat(belöningar) från Allah.

    kramar annokas

  3. Bra!
    Det skadar inte att väcka dem. De har en outtalad makt över människor.
    Lite vänlighet och empati skadar aldrig.
    En vacker dag kan det vara ombytta roller.

    När man arbetade i sjukvården då stötte man på människor, som hade haft höga positioner i arbetslivet. Då låg de där utelämnade åt oss som arbetade på avdelningen. Det var ingen extra service, utan alla behandlades lika.
    Det gällde för dem att komma ner på jorden och möta verkligheten.

    Serviceyrken är ett arbete med människor och förstår man inte det så är det nog dax att byta arbete.

    1. Hej Torun:) du har helt rätt i allt du säger. Man kan när som helst byta position i livet tex från läkare till patient.
      Tack för senast många kramar annika

Kommentera

