Psykologen- därför är du galen i inredning!

Därför är du galen i inredning!

Kunde du inte motstå ytterligare ett doftljus i prisklass fint restaurangbesök och nästan skäms du över den oemotståndliga lusten att kakla om badrummet, trots att det gjordes så sent som i fjol? Lugn, du är inte ensam – du har snarare sällskap av resten av Sveriges inredningstokiga befolkning – och allt du egentligen försöker göra är att stärka din identitet!

Att inredning är något som är viktigt för oss svenskar är tydligt. Under 2012 la vi tillsammans svindlande 28,8 miljarder kronor på möbler och prylar till hemmet och då är inte poster som hemelektronik, underhållsredskap, hushållstextilier, köksartiklar, mindre hushållsapparater eller vitvaror medräknade. Räknas de med blir summan nämligen 84 miljarder kronor.

John Magnus Roos är psykolog, civilekonom och forskare vid Centrum för konsumtionsvetenskap vid Göteborgs universitet och Veryday. Han är även redaktör för Konsumtionsrapporten 2013 där hushålls privata konsumtion under 2012 har sammanfattats och analyserats. Han tror att vårt stora inredningsintresse till stor del handlar om identitetsbyggande.

– Inredning är ett sätt att uttrycka vår identitet, både för oss själva och för andra. Det är också ett sätt att förändra vår identitet till den vi vill vara. Ett rymligt och modernt kök kan till exempel göra dig till en person som bakar, syltar och lagar mer mat medan ett trivsamt vardagsrum kan få dig att spendera mer tid med familjen eller bjuda hem gäster oftare.

John Magnus Roos.

John Magnus Roos.

Ytterligare en anledning till att svenskar spenderar mycket pengar på möbler är vår goda ekonomi.
– Svenskar är välutbildade med god ekonomi. Ju bättre utbildning och ju mer pengar vi har, desto mer spenderas på möbler och inredning.

Men trots de stora summor vi lägger på våra hem så ökar även vår tid utanför hemmet, vilket kan uppfattas som paradoxalt. Men enligt John Magnus Roos är det egentligen inte så märkligt utan snarare ytterligare en orsak till att vi vill ha ett så snyggt hem som möjligt.
– Eftersom vår tid i hemmet minskar rent kvantitativt så försöker vi genom att konsumera möbler och inredning göra vår hemmatid mer kvalitativ. Och även när vi inte rent fysiskt befinner oss hemma så finns vårt hem med oss i tanken vilket stärker vår identitet, var vi kommer ifrån och var vi hör hemma.

Matt Crystal.

Matt Chrystal.

Den svenska inredningshysterin märks även på bland annat Pinterest, en global sajt där användare kan dela med sig av bilder på digitala anslagstavlor, så kallade pinboards. Matt Chrystal är internationellt ansvarig för sajten och tror att Pinterest används av flera olika anledningar.
– Det ger människor möjlighet att bli inspirerade och upptäcka nya trender, men även en chans att planera sin egen framtid.

Något som utmärker svenskarna på sajten, som under det senaste året har tredubblats i antal, är just det stora intresset för inredning.
– Vi kan se olika trender i olika länder, i till exempel Italien är de mest populära pinsen i kategorin mode, medan Sverige är trendsättande när det kommer till inredning och kreativa hem, säger Matt Chrystal.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s