Musik islam ligger i soffan och lyssnar på musik

Ibland så kan musik hela själen. Det är avkopplande att lyssna på. Speciellt gillar jag ballader.Nu är musik ett omtvistat ämne i islam. Vissa hävdar att det inte är tillåtet med musik alls.Andra tolkar det som att musik är okej så länge den inte är omoralisk. Vissa säger att musik och trummor utan sång är okej.Ja det finns många olika slags tolkningar kring ämnet. Själv väljer jag den liberala vägen. Men jag förstår en viss poäng när det gäller varför inte musik är bra ibland.Det förekommer oftast omoral droger och andra destruktiva handlingar i kändisvärlden bland artister.Också blir många kändisar höjda på pedistalen och får hybris över sig själva.De blir upphöjda på ett sätt som människan borde använda sin dyrkan till Allah istället. Jag tänker snarare ibland på att det är alla konsekvenser runt omkring musiken som är det stora problemet.Inte självaste musiken i sig själv.Genom nästan alla tider som vi människor funnits så har musiken haft någon slags betydelse för oss. Man behöver bara titta på små barn för att förstå att musik är någonting inbyggt inom oss.

Tolkningar inom ämnet musik krävs att man har verklig kunskap i ämnet.Och det har inte jag. Jag är bara en simpel människa som försöker att vara en så bra muslim som jag kan.Och jag är inte  riktigt klar över svaret än när det gäller musik eller inte.Men jag lyssnar och söker svaret på frågan tills jag får ett svar som låter vetenskapligt och vettigt för mig.

Tills dess förlorar jag mig in i musikens värld på soffan så här mitt i natten.

 

Kommentera

