Paranoid media

Mitt simkort har gått sönder. Plus att jag har bytt telefon (simkortet gick sönder när jag försökte trycka in den i den nya mobilen; )).Typiskt mig. Jag har haft samma mobilnummer i många år. Men det skadar kanske inte att byta ut numret.

Paranoid… mm ja faktisk det är inte klokt vad alla appar som man laddar ner som vill ha tillgång till alla uppgifter som man har i mobilen. Nu har tex Facebook och Google redan i princip nästan alla uppgifter om dig som man kan ha från media.Plus att de kartlägger ditt liv.När du googlar fram ett ämne så sparas det i en stor dator bas i USA.

Utifrån detta så kan de göra marknadsundersökningar. De kan också se vad som händer specifikt i din stad eller ditt land. Om många personer börjar googla fram tex nässpray eller Alvedon. Då kan man dra säkra slutsatser att det pågår(eller att bryta ut snart) en influensa i landet.Vilket leder till mera reklam på teve med förkylningsmediciner med mera.

Det här är det ”enkla” övervakningen som de kollar efter.

Men tänk dig att du har en avvikande åsikt som inte passar in i ditt land. Ja till och med i Usa där databasen ligger.Nu säger vissa”men jag har ju inget att dölja”. Nä kanske inte idag men imorgon har du det.Ta bara diktaturen i Kina som bevis på det. Det är många kineser som blir dödade och slängd i fängelse för sina åsikters skull.

Paranoid men framförallt så stör det mig väldigt mycket. Jag tycker att det är min rätt att ha min intrigitet. Vad jag gör och inte gör är min ensak. Vad jag läser och inte läser den rätten ligger hos mig.För mig så är visselblåsaren Snowden en hjälte. Tyvärr så behandlar världen honom dåligt.Han som offrade allt för att lyfta fram vårt övervakningssamhälle.Ja det kan skrivas mycket om detta(och det kommer jag också att återkomma till).

Nu håller jag på och installera en massa olika appar som jag behöver på mobilen. Men kanske det jobbigaste nu är alla bilder. Kameran öppnas upp hela tiden. När du går in på någon app eller liknande. Du ligger i sängen helt nyvaken och ser skitful ut. Jag har rätt att se ful ut för mig själv ha ha; ). Hela världen behöver inte se mig(låt vara att de flesta struntar  i mitt foto men ändå; )).

Och det värsta hur får du bort fotot snabbt när du inte riktigt har koll på appen. Om nu skadan redan är skedd…hur gör du då.

Vill man Posta ett privat brev så får man nog ta till en budbärare på häst istället. Som man gjorde förr i tiden(drönare har jag glömt; )). Det är bara att konstatera att det förmodligen är kört.Anonymiteten kommer nog aldrig tillbaka.

Fast det finns ”rebeller” datanördar  som försöker att motverka detta genom krypterade sidor.Jag skall absolut fixa såna sidor. Bara för att. Ett övervakningssamhälle skrämmer mig.Hur kunde vi leva förr. Då tyckte man att spaning och avlyssning av ens telefon(om du var misstänkt för något brott) var hemskt..



Kommentera

