Godmorgon hjärntrötthet härligt skåp med te och honung

Idag är det lite olika saker som står på schemat. Jag har en gäst ikväll skall fixa lite fika till det. Jag har håller också på och fixar i några köksskåp(har gjort ett härligt skåp med olika slags teer och olika slags honung, skall visa er sen:). Jag måste även köpa blommor då jag skall gå på begravning imorgon (en väninnas mamma har gått bort:(.

Sedan blir det lite småplock i allmänhet här hemma. Enkla saker som att bädda sängen laga mat och så vidare det låter inte så mycket. Men faktum är att helheten blir mycket. Har man smärtproblematik och lätt blir trött(dessutom kan motivationen bara ta slut så där, en biverkning av olika mediciner, som har som effekt att dämpa för mycket aktivitet). Vilket är bra när man är uppvarvad men mindre bra när man inte är det.Man kan inte heller bara äta medicinen i perioder då effekten inte fungerar då.

Sedan finns det här med hjärntrötthet(som gör att man blir helt slut orkar inte med att ta in några nya intryck, utan måste vila blunda en stund  för att få nya krafter) . För några månader sedan var jag uppvarvad ingen sömn och lite knäppa saker; )men trots allt inte totalt utflippad; )även om det var nära på; ).Pratade med sjuksköterskan som sa att tyvärr så kan olika skov lämna kvar kognitiva problem som inte försvinner utan blir kvarstående men som tex försämrad kognition och hjärntrötthet( har förklarat vad det innebär på taggen psykologi om ni vill veta mera).Man vet inte på förhand om det kommer att bli kvarstående men eller inte..Det är därför som det bland annat(av flera andra orsaker också) är så viktigt att förebygga skov. För att undvika kognitiva övergående eller bestående problem .

För det här med hjärntrötthet. Och smärtproblematik och andra fysiska symtom. Det är sånt som inte alltid syns utanpå. Utan ser man pigg ut och försöker att inte visa hur man mår(och att man har tack o lov friska sidor också). Då blir det lätt att andra inte förstår.Hur man kämpat sig igenom hela dagen med alla faktorer som näms här ovan.

Och vissa dagar är bättre med mera ork och funktion. Och andra dagar sämre. Det är det som är det svåra att inte veta själv var man befinner sig på skalan(när man skall göra och planera in saker). Men jag har lärt mig att prioritera. Skall jag göra någon större aktivitet till exempel gå ut med familj och vänner eller annat. Då får jag helt enkelt minska på annat. Kanske köpa färdig mat istället.

Ja det blev lite morgon snack; ). Inte riktigt det ämne som jag hade tänkt ta upp. Utan bara en liten godmorgon hälsning;). Men det här var tydligen vad jag hade på mitt skrivar hjärta idag; ).

Önskar er alla en fin dag idag.

Kommentera

