Anafylistisk reaktion räkor

Sedan många år tillbaka så är jag allergisk mot räkor. Men jag har klarat av att äta en bit smörgåstårta om jag plockat bort en räka som legat ovanpå tårtan. Men däremot tål jag inte att äta en räka direkt. Då får jag andningssvårigheter. För några år sedan så råkade jag äta ett räkchips av misstag trodde det var vanligt bröd. Och då fick jag en allergisk reaktion direkt.

Men annars så här jag inte ätit räkor på flera år. Och med tiden så tänker man att man kanske inte är så allergisk. Det kanske bara har varit en slump att man fått en reaktion.

Men så igår. Min söta och gulliga väninna bjöd mig och en annan väninna på fiskrestaurang. Vi beställde alla rödspätta. Men när de kom in med fisken så var det massor av räkor på dem. Men jag tänkte det kan väll inte vara så farligt. Jag plockade bort alla räkor som jag såg och gav dem till min väninna som blev extra glad som gillar räkor.

Det kan hända att jag missat att ta bort en räka från maten som jag inte såg. Men mest av allt så var det räkspa kvar i maträtten. Eftersom att de var så många räkor.

Jag började äta men efter ca sju minuter så började jag få lite svårt att andas. Tänkte kanske nä jag bara inbillar mig. Varför skulle jag få en reaktion egentligen. Så allergisk är jag väll inte. Men så blev det värre mitt hjärta slog så att det bara dunkande i bröstet. Jag blev helt kallsvettig och började att skaka i mina händer. Och det kändes svårt med utandningen.

Mina vänner blev oroliga och undrade om vi skulle åka till akuten. Och jag sa att det inte behövdes. Kände mig lite fånig jag kunde ändå få lite luft. Jag ville inte väcka uppmärksamhet heller i restaurangen. Jag började dricka Cola och försökte att lugna mig själv. Så efter en stund så började symtomen ge med sig. Även om jag kände mig lite skakig ett tag. Men jag kunde inte äta upp resten av maten:( med risk för ännu värre allergisk reaktion.

Men vad svårt att veta när skall man söka läkarhjälp. Kände mig inte tillräckligt sjuk. Fast när jag kom hem och läste om anafylistisk reaktion. Så förstår jag att det var det som jag drabbades av. Och tydligen så kan reaktioner komma några timmar efter också. Det är därför som man skall söka vård snabbt även om man inte tycker att det är så farligt.

Nu gick det trots allt bra den här gången. Men det var väldigt obehagligt. Och det är väll bara att konstatera att jag trots allt är allergisk mot räkor. Även om jag kanske tänker men det kan ju ha varit en slump med reaktionen….

Men i morgon skall jag ringa till dr och få cortison tabletter(som jag haft tidigare för säkerhetskull).

Fast just nu är jag super sugen på choklad. Ha ha kan det vara en biverkan månne från igår; ). Jag måste bota mig själv ju; ). Kladdkakan väntar i kylen. Kanske med lite vispgrädde till:).

 

Kommentera

