Ondskan har inga ord

Hur kan man döda oskyldiga människor.Det är svårt att förstå den ofattbara grymhet att ta en lastbil och köra över intet ont anade människor.Det gör ont i mitt hjärta.Det går knappt att skriva det. Ondskan har inga ord.

Jag har följt media och jag är väldigt glad att de kunde gripa den skyldige så snabbt.Det känns ändå betryggande.Och polisen förtjänar verkligen all eloge.Jag tycker att Malmö polisen också skulle få lite uppmuntran.De har haft det svårt sista tiden med alla skjutningar i Malmö.Men jag tror på dem det finns hopp med ökade resurser så kommer det att bli bättre.

Men till någonting annat som stör mig.Jag läste på flashback…MEN muslimerna typ var är de någonstans…varför går de inte ut i samhället och visar att det är fel vad deras ”sort” människor gjort.

Varför skulle jag göra det?I mina ögon är en terrorist vars handlingar strider mot allt som Islam säger inte muslim.Varför skall jag gå ut och behöva stå med mössan i handen och be om ursäckt för vad en galning gör eller inte gör i mitt land.Bara för att jag är muslim.Borde inte alla kristna då gå ut och be om ursäckt för vad andra så kallade kristna gör ute i världen(till exempel Breivik terroristen i Norge).

Jag eller andra muslimer vi är människor som alla andra.Men vi är ingen homogen grupp.Där alla tycker eller tolkar allt precis likadant.Koranen är förstås lika för alla.Men det finns utrymme att tolka en korantext på lite olika sätt(därav olika grupper skolor i islam shia sunna och så vidare).Precis som bibeln har tolkats i oändligt många olika versioner i kristna samfund.

Men grundfundamentet i koranen kan man inte misstolka på något sätt.Det går inte.Islam säger ”att om du dödar en oskyldig människa är det som att du har dödat hela mänskligheten”.Finns det någonting oklart i denna text?

Jag går gärna ut på gatorna och försvarar mänskliga rättigheter.Men på samma villkor som alla andra.Jag står ansvarig för vad jag gör som människa.Inte för vad andra  människor gör eller inte gör.Jag och de flesta andra muslimer i Sverige känner ingen skyldighet att gå ut och försvara någonting som vi inte har att göra med.Varför skulle vi göra det?En galen terrorist som säger att han är ”muslim”.Som påstår att han stöder terrorsekten Is(som slaktar och dödar muslimer på löpande band).

I fredags så dog fyra oskyldiga människor i terroratacken.Och många är väldigt skadade.Mitt hjärta gör verkligen ont när jag tänker på dem.Det kunde ha varit jag eller mina barn eller mina vänner.Vi har många gånger besökt samma gata och vandrat och strosat i affärer runt omkring.Och vi är muslimer.En terrorist är en mördare.Det handlar inte om tro eller tillhörighet utan det handlar om ren och skär ondska.

 

 

Kommentera

